تاثیر فضاسازی اداری بر سلامت کارمندان چقدر است؟

از آنجایی که موفقیت یک شرکت ارتباط مستقیمی با عملکرد و سلامت روحی و روانی کارمندان آن دارد، امروزه حفظ سلامت کارمندان در فضای کار به موضوع مهم و حائز اهمیتی میان مدیران تبدیل شده است.در همین راستا مرانتی قصد دارد در این مقاله شما را با تاثیر فضاسازی اداری بر سلامت کارمندان و نکاتی که در این راستا باید رعایت کنید، آشنا می کند.

اهمیت و تاثیر فضاسازی اداری بر سلامت کارمندان

متاسفانه در برخی از شرکت ها به دلیل نشستن های طولانی مدت، نداشتن زمان استراحت، استرس و فشار کاری بیش از حد، به روح و روان کارمندان آسیب های جبران ناپذیری وارد می شود. تمام این موارد موجب می شود تا کارمندان احساس یاس و ناامیدی کرده و کار خود را به نحو احسنت انجام ندهند. شاید تصور کنید که تنها کار زیاد، استرس و فشار عصبی ناشی از کار موجب بروز چنین احساسی می شود. درحالیکه گاهی نبود هارمونی در یک فضای اداری نیز منجر به کاهش بهره وری کارمندان و کیفیت کار آنها می شود. بنابراین قدم اول در تامین سلامت روحی و روانی کارمندان، ایجاد هارمونی در فضای اداری است.

سلامت کارکنان و فضاسازی اداری

هارمونی در فضای اداری

شاید تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به محض ورود به یک شرکت، حس و حال خوب و مثبتی به شما منقل می شود و به نوعی با فضا ارتباط برقرار می کنید. به طوریکه حتی اگر ساعت ها در آن فضا بمانید، احساس خستگی و ناراحتی نخواهید کرد. دلیل این حس شما، تناسبی است که میان اجزا دکوراسیون داخلی آن شرکت وجود دارد. اگر دقت  کنید، به تمام نکات و اصول طراحی  در آن فضا توجه شده است. از نورپردازی و رنگ بندی گرفته تا چیدمان مبلمان اداری .

حفظ سلامت کارمندان در فضای اداری

تاثیر نورپردازی در بهبود روحیه کارمندان و افزایش عملکرد آنها

اگر فضای اداری شما پنجره های نورگیر و بزرگی دارد، هرگز با قرار دادن مبلمان بزرگ و حجیم مانع از ورود نور طبیعی خورشید نشوید. چرا که تاثیری که نور طبیعی در شادابی و طراوت کارمندان دارد، نور مصنوعی ندارد. اگر از پارتیشن اداری برای تفکیک فضای اداری خود استفاده می کنید، دقت کنید که مانع از ورود نور به سایر قسمت ها نشود. حتی بهتر است از پارتیشن های شیشه ای استفاده کنید که نور را به خوبی منعکس می کنند و محیط شما را زیباتر از قبل می کنند.

تهیه مبلمان اداری براساس کیفیت و اصول ارگونومی

یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام انتخاب مبلمان اداری باید به آن توجه کنید، ارگونومی مبلمان است. همانطور که می دانید کارمندان شما در طول روز ساعات طولانی را روی صندلی های اداری می نشینند. اگر صندلی های اداری که برای محل کار خود تهیه کرده اید، استاندارد نباشند و از نظر ارگونومی مناسب نباشند، بدون شک به مرور زمان آسیب های جبران ناپذیری به گردن و کمر کارمندان شما وارد می شود. علاوه بر آسیب های جسمی، منجر به احساس ناراحتی و خستگی در فرد نیز می شوند و در نهایت بهره وری کارمندان کاهش می یابد.

برای اینکه فضایی راحت و آرام برای کارمندان خود ایجاد کنید، بهتر است بخشی از محل کار خود را با استفاده از پارتیشن های اداری مدرن و جذاب جدا کنید و طراحی آن را با مبل های راحت و انواع میز و همینطور،  کردنزا تکمیل کنید. بدین ترتیب یک فضای آرام و دلپذیر برای استراحت کارمندان خود فراهم کرده اید و همین موضوع تاثیر بسیار زیادی در روحیه و حال خوب آنها می گذارد.

فضاسازی مدرن

فضای سبز و حفظ سلامت کارمندان در فضای کار

استفاده از گل و گیاه های طبیعی، رابطه مستقیمی با تقویت روحیه و شادابی کارمندان دارد. یکی از موارد مهم در فضا سازی اداری و حفظ سلامت کارمندان، ایجاد فضای سبز در محل کار است. توصیه ما به شما این است که در کنار میز کارمندان و میز جلسات از گیاهان گلدانی زیبا استفاده کنید. البته فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از المان های طراحی ممکن است تاثیر معکوس بگذارد. همچنین سعی کنید گلدان هایی انتخاب کنید که با سایر اجزا، تناسب و هارمونی داشته باشند تا زیبایی محل کار شما را دو چندان کنند.

نکاتی که مدیران باید برای حفظ سلامت کارمندان خود به آنها توجه کنند!

  • تعیین ساعت های کاری قابل تغییر و تشویق کارمندان به برقراری تعادل میان زندگی شخصی و کاری خود
  • مدیریت زمان و برنامه ریزی مناسب در جهت کاهش استرس و فشار کاری کارمندان
  • تشویق کارمندان به همکاری و مشورت با یکدیگر
  • شناسایی استعداد کارمندان و فراهم کردن بستری مناسب برای شکوفایی آنها

کلام آخر

تمام مواردی که در این مقاله گفته شد، در فضاسازی اداری و تاثیر آن بر سلامت کارمندان نقش بسزایی دارند. نتیجه می گیریم که اگر به دنبال پویایی بیشتر و پیشرفت روزافزون شرکت خود هستید، باید به سلامت جسمی، روحی و روانی کارمندان خود بیش از قبل اهمیت بدهید. حال که با اهمیت سلامت کارمندان در فضای اداری آشنا شده اید، وقت آن است که تغییراتی در فضای کار خود ایجاد کنید و آن را به محیطی سالم، آرام و سرشار از انرژی تبدیل کنید.