مفهوم هارمونی در فضاسازی اداری و اهمیت آن

گاهی اوقات وقتی وارد یک فضای اداری می شویم از همان ابتدا زیبایی و نظم خاص محیط توجه ما را به خود جلب می کند. انگار که  تمام اصول در طراحی این فضا رعایت شده است و همه چیز متناسب فضا و حس و حال آن است. اینکه از برخی فضاهای اداری چنین حسی را دریافت می کنید بی دلیل نیست. مرانتی قصد دارد در این مقاله شما را با مفهوم هارمونی در فضاسازی اداری آشنا کند تا از این پس علت حس خوب و مثبتی که از برخی فضاها دریافت می کنید را بدانید.

مفهوم وحدت و هارمونی در فضاسازی اداری

اگر بخواهیم مفهوم هارمونی را به دقت بررسی کنیم بهتر است بدانید که لغت هارمونی ریشه در کلمات یونانی دارد و به طور کلی به معنای هماهنگی و از همه مهم تر یگانگی در اجزا و تشکیل یک واحد کل می باشد. البته در زمینه طراحی داخلی، هارمونی به معنای شباهت و هماهنگی می باشد.

 در بحث طراحی داخلی بدون شک با دو کلمه “وحدت” و “هارمونی” مواجه خواهید شد و شاید برایتان این سوال پیش بیاید که آیا هردو این کلمات به یک معنا اشاره دارند و یا متفاوت هستند. هرچند که گاهی اوقات از هردو این کلمات برای رساندن یک مفهوم واحد استفاده می شود. اما بهتر است بدانید که این کلمات در عین حال که معنای مشابهی دارند، نقش متفاوتی در طراحی داخلی ایفا می کنند.

در طراحی داخلی، هارمونی به این معناست که تمام عناصر یک فضا با هماهنگی کناریکدیگر قرار بگیرند و در موضوع، سبک و حالت یکسان باشند. به گونه ای که انگار متعلق به هم هستند در حالیکه شاید هیچ شباهتی میان هر یک از آنها وجود نداشته باشد. و وحدت به معنای تکرار یک عنصر خاص در فضا می باشد برای اینکه در فضا حس یکپارچه بودن خلق کند. این تکرار می تواند در زمینه رنگ، جنس و یا مدل المان های استفاده شده باشد.

اهمیت هارمونی در فضاسازی

جالب است بدانید چشم ما همواره در حال دریافت اطلاعات است و مغزما این اطلاعات را به ساده ترین شکل تبدیل می کند. اگر در طراحی داخلی فضای شما از وحدت و هارمونی برای خلق حس هماهنگی استفاده شده باشد، جزئیات فضا را راحت تر می توانید درک کنید و به همین دلیل است که پس از ورود به برخی از محیط ها راحت تر می توانیم با آن محیط ارتباط برقرار کنیم و زیبایی آن را درک کنیم. اهمیت هارمونی و تناسب، زمانی برایتان معنا پیدا می کند که درک کنید یک بخش از دکوراسیون به تنهایی هویتی ندارد و باید در کنار سایر اجزا دکوراسیون باشد تا تاثیر خود را نشان بدهد.

برای درک بهتر اهمیت هارمونی در فضاسازی اداری شاید بهتر باشد یک مثال بزنیم. تصور کنید در یک شرکت حضور دارید و وقتی از یک بخش به بخش دیگری می روید با تغییر ناگهانی تمام عناصر و المان های استفاده شده از رنگ و نحوه چیدمان گرفته تا مبلمان اداری، مواجه می شوید. بدون شک این تغییر ناگهانی حس خوبی را به شما منتقل نمی کند چرا که پیوستگی عناصر یک محیط به درک بهتر شما کمک می کند و میان بخش های این شرکت هیچ پیوستگی، هماهنگی و وحدتی وجود ندارد.

حال فضای اداری را تصور کنید که در طراحی آن به تمام جزئیات و اصول طراحی توجه شده است. نورپردازی، رنگ بندی، نحوه چیدمان و اکسسوری های استفاده شده همگی با هم ترکیب فوق العاده زیبایی را به وجود آورده اند. به طوریکه از قرار گرفتن در چنین فضایی لذت می برید و راحت تر می توانید آن فضا را درک کنید و ارتباط برقرار کنید.

نکاتی درباره ایجاد هارمونی در فضا

  • درست است که وحدت و هماهنگی در دکوراسیون داخلی نقش بسیار مهمی ایفا می کند و استفاه از المان های متناسب، زیبایی فضای شما را دوچندان می کنند اما توجه کنید که استفاده بیش از حد از هر چیزی تاثیر معکوس دارد. بدین معنا که اگر بیش از حد از المان های مشابه و تکراری استفاده کنید، زیبایی بصری آن فضا را از بین می برید. بنابراین سعی کنید در کنار حفظ هماهنگی و یکپارچگی محیط، از المان های متفاوت نیز برای ایجاد تنوع و لذت بصری استفاده کنید.
  • اگر از نحوه چیدمان عناصر و تکرار المان های مشابه مطمئن نیستید بهتر است کمی به عقب بروید و فضای مورد نظر خود را به طور کلی بررسی کنید. بدین ترتیب می توانید تمام عناصر را در کنار یکدیگر ببینید و بررسی کنید که ایا کنارهم هارمونی دارند یا خیر.
  • به این نکته توجه کنید که هدف از ایجاد هارمونی و وحدت در فضا، فراهم کردن فضایی زیبا وآرام با حس و حالی مثبت و خوب است. بنابراین از شلوغ کردن بیش از حد بپرهیزید چرا که  شلوغی بیش از حد منجر به احساس خستگی و کسالت می شود.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب گفتیم، در طراحی فضای اداری باید به ایجاد هارمونی با رنگ، متریال و سبک عناصر به ویژه در فضاهای اداری توجه ویژه کنید. چرا که ایجاد هارمونی در فضای اداری نه تنها موجب تقویت روحیه و تمرکز بیشتر کارمندان می شود بلکه مراجعین نیز هنگام مراجعه به چنین فضایی از زیبایی آن لذت می برند. ایجاد هارمونی در فضای اداری اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر نکات مربوط به آن به درستی رعایت نشود تاثیر معکوس دارد و محیط شما را کسالت آور می کند. بنابراین بهتر است از طراحان داخلی و افرادی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرید و اجرای آن را به مرانتی بسپارید.