مهم ترین نکات در طراحی اتاق کنفرانس

اصول طراحی اتاق کنفرانس

نکاتی کاربردی جهت طراحی اتاق کنفرانس

اصول طراحی اتاق کنفرانس در طی سالها تغییر زیادی نکرده است. اما با این وجود هنوز طراحی این اتاق بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. اتاق کنفرانس، مکانی مناسب جهت برگزاری جلسات مهم، برقراری معاملات، بحث، گفتگو و خلق ایده های جدید می باشد. به همین دلیل در این مقاله شرکت مبلمان اداری مرانتی سعی داریم شما را با نکات مهمی که در طراحی اتاق کنفرانس به آن نیاز پیدا خواهید کرد، آشنا کنیم.

نکاتی مفید و کاربردی جهت طراحی اتاق کنفرانس

یکی از بزرگ ترین دغدغه های هر مدیری این است که جلسات کاری پربار و کارآمدی داشته باشد. در برخی شرکت ها شرایط کاری ایجاب می کند که در طول روز جلسات کاری زیادی برگزار شود. این موضوع به مرور کلافه کننده خواهد بود و باعث کاهش کارایی و پویایی جلسات می شود . با رعایت اصول طراحی اتاق کنفرانس نه تنها فضای جلسات خود را بهبود می دهید بلکه از لحظه به لحظه جلسه لذت خواهید برد.

بیشتر بخوانید: انواع میز جلسات | بیان ویژگی ها به همراه تصاویر

اصول کلی طراحی اتاق کنفرانس

اندازه اتاق کنفرانس و انعطاف پذیری آن

قبل از هر چیز باید از خودتان بپرسید که آیا فضایی که به اتاق کنفرانس اختصاص داده شده از نظر اندازه مناسب هست یا خیر؟

ابعاد اتاق کنفرانس باید به گونه ای باشد که بتوان به راحتی میز جلسات در آن قرار داد. در عین حال فضای کافی جهت حرکت آزادانه کاربر و همچنین حرکت صندلی نیز وجود داشته باشد. فضای اتاق کنفرانس یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مشاغل در حال توسعه می باشد. راهکار مناسب این مشکل، طراحی اتاق کنفرانس با محصول متناسب با فضا می باشد.

اغلب مشاغل با استفاده از پارتیشن اداری، چندین فضا را با هم ادغام می کنند تا فضای بزرگ تری ایجاد کنند. گاهی هم اتاقی بزرگ را به چند قسمت تقسیم می کنند تا از فضا به صورت بهینه استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: ابعاد و اندازه میز جلسات چقدر باید باشد

استفاده از پارتیشن در طراحی اتاق کنفرانس

نحوه چیدمان در طراحی اتاق کنفرانس

میزهای جلسات ظرفیت های متفاوتی دارند. از ۴ نفره شروع می شود و تا ۸،۱۰ و … ادامه پیدا می کند که بنابر فضایی که در اختیار دارید می توانید از آنها استفاده کنید.

  • صندلی ها باید در اطراف میز چیده شوند. همچنین به گونه ای قرار بگیرند که به راحتی نسبت به جایگاه سخنران دید داشته باشند.
  • اگر جلساتی با تعداد نفرات زیاد برگزار می کنید، بهتر است از محصولاتی مانند میز جلسات استفاده کنید که قابلیت چیدمان طرح های U  و یا مستطیل را داشته باشد.
  • یک طرف میز صندلی مخصوص مدیر و یا سخنران جلسه قرار می گیرد.
  • اگر تعداد افراد حاضر در جلسه زیاد است، از میز های میان تهی استفاده کنید. تا هم رفت و آمد و پذیرایی راحت تر باشد و هم افراد راحت تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
  • در چیدمان صندلی ها به فاصله استاندارد میان هر صندلی باید توجه شود. در غیر این صورت صندلی ها به هم برخورد می کنند و نظم جلسه مختل می شود.
چیدمان صندلی ها در اتاق کنفرانس

موضوع نورپردازی در طراحی اتاق کنفرانس

  • در اتاق کنفرانس بهتر است که از نور طبیعی استفاده شود. در غیر این صورت، حتما از هالوژن هایی استفاده کنید که قابلیت تنظیم نور را داشته باشند.
  • اگر از نور مصنوعی استفاده می کنید بهتر است رنگ نور متناسب با طراحی اتاق باشد.
  • اگر اتاق کنفرانس شما پنجره دارد، حتما از پرده های مناسب استفاده کنید تا بتوانید میزان نور را تنظیم کنید.
نورپردازی در طراحی اتاق کنفرانس

به طور کلی کمبود نور بعد از مدتی موجب خستگی چشم می شود. بنابراین نور مناسب در محیطی همچون اتاق کنفرانس که افراد ساعت های طولانی را در آن سپری می کنند بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. بهترین راهکار استفاده از سیستم روشنایی انعطاف پذیر است. سیستم روشنایی انعطاف پذیر این امکان را به شما می دهد تا بتوانید به راحتی میزان نور را تنظیم کنید.

استفاده از سیستم آکوستیک در طراحی اتاق کنفرانس

در طراحی اتاق کنفرانس باید به استفاده از عایق های صدا نیز توجه کرد. چرا که در طول جلسه افراد زیادی با یکدیگر گفتگو می کنند. بنابراین اگر از سیستم آکوستیک در طراحی اتاق کنفرانس استفاده نشود، قطعا انعکاس صدا و سروصدای زیادی ایجاد می شود. استفاده از سیستم آکوستیک در طراحی اتاق کنفرانس مزایای زیادی دارد مانند:

  • جلوگیری از شنیده شدن صداهای بیرونی از داخل اتاق کنفرانس و بالعکس
  • کنترل سطح نویز سیستم های تهویه هوا
  • کاهش میزان سر و صدا
  • قابل درک بودن سخنان در طول جلسه
  • جلوگیری از اکو شدن صدا

بیشتر بخوانید: مهمترین نکات در طراحی اتاق کنفرانس

تجهیزات مورد استفاده در اتاق کنفرانس

اتاق کنفرانسی که یک سری تجهیزات ضروری را نداشته باشد، اصلا اتاق کنفرانس نیست. بهتر است از قبل این تجهیزات را بشناسید و سپس متناسب با شرکت و فعالیتی که در آن صورت می گیرد، از آنها در طراحی اتاق کنفرانس استفاده کنید.

  • سیستم های صوتی و تصویری
  • کامپیوترهای موجود بر روی میز
  • ایجاد فضایی مناسب جهت انتقال سیم و کابل
  • میکروفون و وایت برد های الکترونیکی
  • پارتیشن شیشه ای و یا استفاده از پارتیشن فریم لس برای مجزا کردن فضا
باکس انتقال کابل در طراحی اتاق کنفرانس

اگر می خواهید در یک محیط مدرن جلسات کاری خود را برگزار کنید، باید به طراحی اتاق کنفرانس توجه ویژه ای کنید. با اینکار هم محیط خود را به محیطی حرفه ای تبدیل می کنید و هم به افزایش خلاقیت در حین جلسات کمک می کنید.

طراحان مرانتی با رعایت اصول طراحی اتاق کنفرانس، اتاق کنفرانس شما را به بهترین شکل ممکن طراحی می کنند. پس به صفحه محصولات مرانتی مراجعه کنید چرا که شما لایق بهترین ها هستید.