فضای کار کارمندان یا همان محیط اداری، اولین نماینده و معرف یک شرکت، در دسترس ترین محیط برای رشد تجاری و فضایی است که کارمندان اکثر ساعات مفید روز خود را در آن می گذرانند. لذا تاثیر محیط روی کارمندان و مراجعان با کوچک ترین عناصر تشکیل دهنده هم حائز اهمیت می شود و فاکتورهای محیطی بزرگی مانند فضاسازی اداری امری نیست که به راحتی بتوان نادیده گرفت یا گذرا از آن عبور کرد. در این مقاله از مرانتی به اهمیت چیدمان فضای اداری بیشتر می پردازیم.
اهمیت فضاسازی در برندینگ و هویت تجاری
فضایی که در آن کار می کنید و مراجعان را ملاقات می کنید، اولین نماینده ی شرکت و هویت برند شماست. با قرار گرفتن مراجع در فضایی که شما فراهم آورده اید، شخصیت کاری شما و برندتان با ابزارهای مختلفی سنجیده می شود. این ابزارها شامل نوع چیدمان فضا، میزان توجه به المان های کوچک و بزرگ، هماهنگی عناصر تشکیل دهنده ی فضا، هوشمندی در فضاسازی، راحتی مبلمان برای مراجعین، راحتی مبلمان برای کارمندان و… می شود.
از طرف دیگر فضاسازی اداری و نوع چیدمان آن، نحوه ی برخورد کارمندان با شرکت را نیز تعیین می کند. برای مثال شرکت هایی که نیاز به راندمان خوب کارکنان در مدت زمان زیاد دارند، با فراهم کردن میز و مبلمان راحت این خواسته ی خود را به کارمندان منتقل کرده و همچنین احترامی که برای راحتی محیط آن ها قائل شده اند را نمایان می کنند.
با در نظر گرفتن وجوه مختلف از نقطه نظرهای متفاوت، در می یابیم که فضاسازی اداری و نوع چیدمان محیط کاری تاثیر غیر قابل انکاری بر پذیرفته شدن شخصیت برند شما دارد.
هارمونی اجزای محیط اداری در راستای فضاسازی مناسب
یکی از اولین اقداماتی که باید در مسیر فضاسازی اداری درست انجام داد، دقت به هارمونی کل فضای اداری و جزئیات تشکیل دهنده ی آن است. هارمونی در معنا به این که هر چیز سر جای مناسب خود قرار بگیرد اشاره دارد. این معنا دقیقا همان چیزی است که در صورت پیاده سازی، محیط یا فضایی را برای ما خوشایند و راحت می کند. اگر هنگام فضاسازی اداره ی خود دقت خود را در خصوص مواردی ساده اما ضروری بالا ببرید، به راحتی هارمونی محیط را تامین کرده و فضایی مطبوع را فراهم می کنید. در مقالهای مجزا، تمامی مواردی که باید رعایت شوند تا به هارمونی در فضای اداری دست یابید را توضیح داده و با جزئیات شرح داده ایم. بیشتر بخوانید…
فضاسازی اداری، تاثیرگذارترین فاکتور محیطی بر روی راندمان و سلامت کارمندان است!
با توجه به همه ی آن چه از وجهه ی برند نزد کارمندان و اهمیت هارمونی در خوشایند کردن فضا گفتیم، قابل حدس است که دریابیم فضاسازی تاثیر مستقیمی روی راندمان، سلامت، نحوه ی انجام کار و… همه ی کارمندان دارد.
با فضاسازی اداری مناسب به راحتی می توانید تاثیری به شدت مثبت روی راندمان کارکنان خود بگذارید. راندمان کاری افراد در محیطی که مناسب با کارشان طراحی شده باشد به شدت افزایش می یابد. معیارهای این محیط مناسب را با در نظر گرفتن ساعات کاری، میزان سختی کار، تمرکز فشار کاری بر نواحی بدن و… به راحتی می توان محاسبه کرد و سپس راجع به انتخاب مبلمان اداری تصمیم صحیح گرفت. در مقاله ای مفصل راجع به تاثیر فضای اداری روی راندمان کارکنان توضیح داده و روش طراحی بهتر فضا در این راستا را گفته ایم. بیشتر بخوانید…
علاوه بر این اگر نگاهی بلند مدت به وضعیت کارمندان داشته باشیم، سلامت روحی و جسمی آن ها در محل کار در اولویت اول قرار می گیرد. کارمندانی که از لحاظ جسمی و روحی در وضعیتی سالم به سر می برند، سرمایه های بلندمدت تری برای شرکت هستند. از عوامل موثر مهم بر روی سلامت کارمندان می توان به فضاسازی اداری و نحوهی چیدمان آن اشاره کرد که با کمی دقت در انتخاب مبلمان و راحتی آن ها می توان سلامت کارمندان در محل کار را از لحاظ استاندارد محیط کاری تضمین کرد. راجع به تاثیر فضاسازی اداری بر سلامت کارمندان بیشتر بخوانید…
تاثیر ترندهای دکوراسیون اداری بر فروش
هر سال در دنیا طراحان داخلی ادارات، فضاسازی های جدیدی را معرفی کرده و سعی در رشد چیدمان اداری با بهبود ترندهای دکوراسیون اداری دارند. با این که تقریبا هر سال تغییراتی در ترندهای دکوراسیون داخلی ادارات ایجاد می شود، چندین دهه است که اداراتی که به سبک مینیمال چیده و فضاسازی شده اند، الگوی سایر شرکت ها برای فضاسازی اداری بوده اند.
دلایل روی بورس بودن سبک های مینیمال و نسبتا خلوت، از لحاظ روانشناختی و آماری بررسی شده و به چند علت تقلیل یافته اند. از مهم ترین علل آن است که فضای ساده ی اداری با حداقل پیچیدگی، برای مراجعان و مشتریان آرامش خاطر مضاعفی را ایجاد می کند. این آرامش خاطر باعث کاهش استرس و سخت گیری مراجع یا مشتری حین برخورد با عوامل شرکت می شود. در نتیجه جلسه یا ملاقات صورت گرفته نه تنها تبدیل به خاطره ی خوشی شده، بلکه احتمال موافقت طرفین با یکدیگر را نیز بالا می برد. در رابطه با ترندهای دکوراسیون اداری بیشتر بخوانید…
از قضا یکی از مهم ترین عواملی که باید راجع به آن به توافق رسید، خرید و فروش محصول یا خدمتی است که شرکت شما ارائه می کند. با مینیمال در نظر گرفتن فضا، استفاده از متریال مرغوب و ساده، و آرایش منظم فضا به راحتی می توانید تغییراتی جدی در میزان فروش خود ایجاد کنید. در مقاله ای جدا، به طور مفصل راجع به تاثیرات فضاسازی روی فروش و علت و معلول مرتبط توضیح داده ایم. بیشتر بخوانید…
تاثیر المان های متفاوت، در فضاسازی اداری
مطلبی که در بحث فضاسازی باید عمیق تر به آن بپردازیم، جزئیات محیط است. تفاوت محیطی که با فکر و دقت چیدمان شده دقیقا در همین توجه به جزئیات نهفته است که متاسفانه اکثر شرکت ها و برند ها از آن غافل می شوند.
خیلی از ما برای چیدمان فضای خانه مان دقت بی مثالی به خرج می دهیم. این که دسترسی به چه چیزهایی باید راحت تر باشد، چه رنگ هایی فضا را مطلوب تر می کند، جای چه وسایلی می تواند بهتر انتخاب شود، جنس چه وسایلی می تواند مرغوب تر از چیزی که هست باشد و… متاسفانه این دقت و توجه در فضاسازی اداری تا حدی کاهش می یابد که در برخی موارد به عنوان یک مراجع، فضای شرکت یا دفتری برایمان آزار دهنده است.
ساعات زیادی که در طی روز از جمله زمان مفید بیداری مان را سر کار به سر می بریم استحقاق این را دارند تا در مکانی راحت و باب طبع مان گذرانده شوند. در نتیجه ثوصیه می شود اگر به فضای اتاق یا خانه مان اهمیت می دهیم، همان توجه را صرف چیدمان و طراحی دکوراسیون داخلی شرکت یا دفترمان هم بکنیم.
این توجه از جزئیاتی که توضیح داده ایم شروع می شود. به کوچک ترین عناصر فضای دفتر کاری خود فکر کنید. از منگنه ی روی میز منشی گرفته تا سطل زباله، همه را تجسم کنید و بهترین و راحت ترین حالتی که تصور کردید را به خاطر بسپارید. سپس با توجه به جزئیاتی مانند نوع کار، تعداد مراجع، بودجه، رنگ مورد نظر، هویت تجاری و… به تک تک اجزای مهم فضا مثل میز و مبلمان اداری فکر کنید. این پروسه به شما کمک می کند تا در هنگام انتخاب، هم ایده ای قبلی از نوع میز و مبلی که مد نظرتان هست داشته باشید، و هم هارمونی اجزای فضای اداری با یکدیگر را در نظر بگیرید.
برای بهبود این پروسه می توانید نمونه هایی از فضاسازی اداری را در اینترنت، که ترجیحا پروژه های پیاده شده و نه عکس های ژورنالی باشند را مشاهده کنید و برای نوع فضای خود ایده بگیرید.
در نظر داشته باشید، همان طور که در خانه پس از مدتی، نیاز به تغییر در جای وسایل را حس می کنید، این احساس را در محل کار هم خواهید داشت. پس اگر فضا این اجازه را به شما می دهد، حین تصمیم گیری برای فضاسازی اداری شرکت خود به انعطاف مبلمان و ابعادشان دقت ویژه کنید. خوب است میز، مبلمان و پارتیشن هایی را انتخاب کنید که پس از مدتی قادر به جا به جایی آن ها باشید. بدین ترتیب می توانید هر از چند گاهی فضای اداریتان را از یکنواختی در آورید.
در پاراگراف های بعد با جزئیات بیشتر به انتخاب هر کدام از المان های فضای اداری می پردازیم.
استفاده ی درست از میز مدیریتی
دکوراسیون اتاق مدیریت از بخش های مهم طراحی داخلی یک شرکت است. اتاق مدیریت نماینده ی راس شرکت و هویت شخصی است که کل شرکت را اداره می کند. این فضا نیازی ثابت و همیشگی به کاریزما، هوشمندی و سادگی دارد. کاریزما اولین شاخصه ای است که فضای مدیریتی را برای مراجعین یا کارمندان از فضای عادی شرکت جدا می کند. هوشمندی باعث ایجاد حس تحسین و افزایش مقبولیت مدیر نزد دیگران می شود. سادگی محیط، گویای تصمیم قاطع و مصمم راجع به چند المان محدود اما کارآمد است که از جهت دیگری هوشمندی مدیریت را منتقل می کند. این سه ویژگی در ابتدا از فضای اتاق مدیریت به مراجعین و کارمندان منتقل می شود. پس در انتخاب المان های اتاق مدیریت باید توجه ویژه ای به خرج داد.
از مهم ترین المان های اتاق مدیریت، میز مدیریتی است که پیشنهاد می شود قبل از هر عنصر دیگری، انتخاب میز مدیریتی را برای فضاسازی اداری نهایی کنید و سپس اجزای دیگر را در هماهنگی آن برای اتاق انتخاب کنید. برای انتخاب میز مدیریتی مناسب که کاریزما و هوشمندی را به طور مستقیم به مراجعین القا کند، مقاله ای مفصل در وبلاگ مرانتی منتشر کرده ایم. بیشتر بخوانید…
فضاسازی بخش عمومی ادارات
در فضای عمومی اداره، دو عنصر مهم تعیین کننده ی تصمیمات فضاسازی اداری می باشند: میز اداری و پارتیشن، که به هر کدام به صورت مجزا می پردازیم.
نقش میز اداری در فضاسازی اداری
میزهای اداری، پر کاربرد ترین عناصر ادارات هستند، بیشترین هزینه صرف آن ها می شود و در دسترس ترین المان در هر شرکتی میزهای اداری آن شرکت است. از جهات مختلفی باید انتخاب میز اداری را جدی گرفت. قبل تر گفتیم که سلامت جسمی کارمندان باید یکی از دغدغه های کارفرما باشد که از اولین اقدامات درستی که در این راستا می تواند انجام دهد انتخاب مبلمان اداری استاندارد است. میز اداری بهترین نمونه برای این مسئله است. با انتخاب صحیح میز اداری می توانید از بسیاری مشکلات عضلانی و استخوانی کارمندانتان جلوگیری کنید. به خصوص اگر نوع کار کارمندان به طوری است که باید ساعات زیادی را پشت میز کاری سپری کنند، استانداردها و راحتی میز باید در اولویت باشد.
مانند همه عناصر دیگر محیط اداری باید به هارمونی میز اداری با کل فضا هم توجه کرد که تمامی نکات در خصوص انتخاب صحیح میز اداری را در مقاله ای جمع آوری کرده ایم. بیشتر بخوانید…
جایگاه پارتیشن در دکوراسیون اداری
امروزه پارتیشن ها در فضاهای کاری عمومی بسیار بیش از پیش طرفدار پیدا کرده اند. پارتیشن ها تقریبا تمام نیازهای یک فرد از اتاق اداری را برطرف کرده و در عین حال همبستگی، تعامل و همکاری را در فضای کار ترویج می دهند. اگر از پارتیشن برای فضاسازی اداری خود استفاده می کنید در نظر بگیرید که رنگ و نوع پارتیشن با کاربردی که مد نظر شماست هم خوانی داشته باشد. پارتیشن ها از لحاظ بصری درصد بیشتری از فضای اداری را به خود اختصاص می دهند، از این حیث، باید بسیار به هارمونی و هماهنگی آن ها با بقیه ی اجزای فضا دقت کرد. در مقاله ای مجزا اهمیت انتخاب درست پارتیشن را در راستای فضاسازی اداری مناسب توضیح داده ایم. بیشتر بخوانید…
میز پذیرش، اولین تصویری که نمایندهی شرکت شما میشود
میزهای پذیرش در راستای برندسازی و به تصویر کشیدن وجههی شرکت شما، بیشترین تاثیر را دارند. با انتخاب درست میز پذیرش و در نظر گرفتن فاکتورهای لازم برای تصمیم گیری درست میتوانید تاثیرگذاری اولیه را برای مراجعان خود بیشتر و بهتر کنید. راجع به تاثیرگذاری میز پذیرش و انتخاب صحیح آن بیشتر بخوانید…
انتخاب مبلمان اداری
طبق نکاتی که گفته شد بدیهی است که در راستای فضاسازی اداری مناسب، باید انتخاب مبلمان اداری، از میزهای پذیرش گرفته تا کردنزا و پارتیشن ها را از جهات مختلفی بررسی کرد و جدی گرفت. مبلمانی که هم طراحی اصولی و استانداردی داشته باشند، هم با یک دیگر سنخیتی معنادار و هوشمند داشته باشند ، و هم وجهه ی برند را آن طور که باید نمایان کنند. این انتخاب معمولا به راحتی و در زمان کم صورت نمی گیرد. چرا که علاوه بر فاکتورهای زیادی که باید هنگام انتخاب در نظر گرفت، انواع مدل و متریال مبلمان اداری آن قدر زیاد هست که به راحتی شما را گیج و سر در گم کند. در مرانتی به شما کمک می کنیم ابتدا تصویر ذهنی از محیطی که دلخواهتان است تشکیل دهید و سپس با نظر گرفتن فضای موجود، نوع کاربرد و بودجه، بهترین مبلمان اداری را برای طراحی و تولید انتخاب کنید.