مهم ترین اصول طراحی فضای کار

از آنجایی که بسیاری از خانم ها و آقایان، ساعات زیادی از روز را در محل کار خود سپری می کنند، فضای اداری برای آنها حکم خانه دوم را دارد. به همین دلیل است که کارفرمایان و مدیران باید از خود بپرسند آیا فضایی که برای کارمندان خود فراهم کرده اند، مناسب و استاندارد است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال کافیست در این مقاله همراه مرانتی باشید تا شما را با مهم ترین اصول طراحی فضای کار آشنا کند.

اهمیت طراحی استاندارد فضای کار

قبل از هر چیز باید درباره اهمیت طراحی استاندارد فضای کار و تاثیری که بر روحیه کارمندان و راندمان شرکت می گذارد،  بدانید. در طراحی فضای اداری نکات زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. چرا که فضای اداری باید برای مراجعه کنندگان فضایی رسمی  و از طرفی برای کارمندان فضایی راحت و آرام باشد. به طور مثال یکی از نکاتی که بیشتر مدیران به آن بی توجه هستند، تهیه صندلی های اداری استاندارد و مناسب و یا انتخاب پارتیشن متناسب می باشد.

از دیگر مواردی که اهمیت طراحی اصولی فضای اداری را نشان می دهد، چیدمان درست و مناسب وسایل اداری می باشد، چرا که اگر محیط اداری شما اصولی چیده شده باشد، تعامل کارمندان نیز بیشتر خواهد شد و درنهایت موفقیت های بیشتری حاصل می شود. همچنین رعایت استانداردهای فضای کار اداری موجب می شود تا کارمندان، هرروز با عشق  به محل کار خود بیایند و مشغول به کار خود شوند.

بنابراین به طور کلی رنگ، نورپردازی، چیدمان فضا و بهره وری از طبیعت مهم ترین نکاتی هستند که باید به آنها توجه شود تا محیطی آرامش بخش و به دور از استرس و فشارهای کاری برای مدیران، کارمندان و مراجعین فراهم شود.

نورپردازی و تاثیر آن بر طراحی فضای کار اداری

در طراحی فضای اداری بهتر است علاوه بر نور مصنوعی، از نور طبیعی نیز استفاده شود. چرا که اگر نورپردازی یک محیط به درستی انجام نشود، موجب خستگی افراد می شود و در مدت زمان طولانی ممکن است به چشم های آنها آسیب برسد. اگر امکان استفاده از نور طبیعی را ندارید، از لامپ های سفید و زرد در کنار یکدیگر و یا لامپ هایی با نور روزاستفاده کنید.

توجه کنید که هرگز از نورهای شدید و زیاد استفاده نکنید چرا که چشم افراد را اذیت می کند و مانع تمرکز آنها می شود. برخی از افراد از نورهای رنگی مانند آبی و قرمز در فضای کاری خود استفاده می کنند در حالیکه این نورها به مرور زمان موجب خستگی چشم ها می شوند و اصلا گزینه مناسبی برای محل کار نیستند.

رنگ بندی فضا و اهمیت آن

رنگ هایی که در فضای اداری استفاده می شود تاثیر مستقیمی بر روحیات، احساسات و عواطف افراد می گذارد. بنابراین باید نسبت به آن حساسیت زیادی به خرج داد. پاسخ به این سوال که چه تناژ رنگی برای فضای مورد نظر شما مناسب است، به سبک فضای اداری و سبک کلی مبلمان شما بستگی دارد. به طور مثال اگر سبک دکوراسیون داخلی شما مینیمال و مدرن می باشد، بهتر است از رنگ های روشن مانند سفید و خاکستری روشن استفاده کنید.

نکته ای که در زمینه رنگ بندی فضای کاری باید به آن توجه کنید این است که در استفاده از هیچ رنگی زیاده روی نکنید و سعی کنید یک هارمونی میان مبلمان و دیوار ها ایجاد کنید. این موضوع موجب می شود تا تمام افراد حاضر در محل کار شما با آرامش و حس و حالی مثبت به کار خود بپردازند.

استفاده از گل و گیاه و بهره وری از طبیعت در طراحی فضای کار

استفاده از گل و گیاه در فضای اداری مزیت های زیادی دارد. نه تنها موجب زیباتر شدن فضا می شوند بلکه حس و حال فوق العاده خوبی را به افراد منتقل می کنند. بر روی میز اداری، کنار میز پذیرش و یا میز جلسات می توان از یک گلدان کوچک گل استفاده کرد. اما توجه کنید که نباید در استفاده از گل و گیاه زیاه روی کنید به ویژه اگر فضای کاری محدودی دارید. چرا که این کار فضای کاری شما را کوچک تر نشان می دهد.

چیدمان فضا و نقش آن در طراحی فضای کاری

  • هنگام چیدمان مبلمان اداری، به انتخاب درست پارتیشن ها، مبلمان و میزهای اداری توجه کنید. همچنین در طراحی اتاق جلسات، فاصله صندلی ها از یکدیگر موضوع بسیار مهم و حائز اهمیتی می باشد. چرا که اگر فاصله بین آنها مناسب و استاندارد نباشد، افراد هنگام نشستن و برخواستن پشت میز کنفرانس دچار مشکل می شوند و ممکن است صندلی ها به یکدیگر برخورد کنند.
  • سعی کنید از میزهای اداری یکدست استفاده کنید تا محیط کاری شما با نظم و ظاهر زیباتری نشان داده شود.
  • برای اینکه فضای اداری خود را به بخش های متعددی تقسیم کنید، هرگز به سراغ روش های قدیمی دیوار کشی که بسیار زمان بر و پر هزینه هستند نروید و به جای آن از پارتیشن های اداری تکجداره و یا پارتیشن های دوجداره استفاده کنید.
  • حتما بخشی مخصوص برای انتظار مراجعین و پذیرش آنها در نظر بگیرید. با استفاده از یک میز پذیرش مدرن و شیک و چند مبل و صندلی انتظار می توانید فضایی زیبا و آرامش بخش برای استراحت مراجعین خود فراهم کنید.

سخن پایانی

در این مقاله با مهم ترین و اساسی ترین نکات طراحی فضای کار آشنا شدید. حال نوبت آن است که با افراد متخصص در این زمینه که تجربه کافی دارند، مشورت کنید و فضایی مناسب و زیبا را برای خود و همکارانتان فراهم کنید. بدین منظور بهتر است با کارشناسان مرانتی تماس بگیرید تا شما را به صورت تخصصی راهنمایی کنند. مرانتی، یکی از بزرگ ترین و در عین حال موفق ترین برندهای محصولات اداری می باشد که تا به امروز توانسته است رضایت مشتریان خود را به خوبی جلب کند.