استفاده صحیح از میز پذیرش در فضاسازی اداری

اولین نگاه و برخورد افرادی که به عنوان مراجعه کننده و مشتری وارد سازمان شما می‌شوند، تنها محدود می‌شود به اولین ویژگی بصری محیط کار شما که میز پذیرش است؛ که عموما در نزدیکی درب ورود یا راهروی ورودی قرار می‌گیرد. میز پذیرش در فضاسازی اداری، و به طور کلی دکوراسیون فضای شما، نشان‌دهنده اصالت و ماهیت سازمان شما است. در این مطلب از وبلاگ سایت مرانتی نحوه استفاده صحیح از میز پذیرش در فضاسازی اداری را به طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم.

میز پذیرش در فضاسازی

اهمیت وجود میز پذیرش در فضاسازی اداری

طراحی میز پذیرش مدرن به عوامل زیادی مانند نوع کسب و کار، مدل کسب و کار، نحوه‌ی ملاقات با مشتریان، تعداد مشتریان، بازدید کنندگان و تعداد کارکنان بستگی دارد. براساس این ویژگی‌ها می‌توان آن چه مناسب ماهیت شرکت و دکوراسیون فضا بوده است را طراحی کرده و ساخت. عدم توجه به این مورد می‌تواند باعث کاهش زیبایی و جذابیت فضا و درنهایت یک ضد تبلیغ برای شرکت شما شود.

میز پذیرش در فضاسازی و در کل هر نوع مبلمانی که شما در محل کار خود استفاده می‌کنید، کوچک و یا بزرگ، کلاسیک و یا مدرن، باید نماینده شایسته‌ای برای شما باشد.

البته توجه کنید که همه چیز به ظاهر و طراحی ختم نمی‌شود! مبلمان اداری همانطور که از معیارهای زیبایی برخوردار است، باید از لحاظ کارایی نیز ایده‌آل باشد؛ به همین منظور شما باید مبلمان اداری استاندارد و کاملا ارگونومیک را در نظر بگیرید.
میز پذیرش مدرن نیز از این قاعده مستثنی نیست. یک میز پذیرش استاندارد باید به گونه‌ای طراحی و انتخاب شود که بتواند بیشترین بازدهی را برای شخص فراهم کند. فرد و یا افرادی که از آن استفاده می‌کنند، نباید با سختی و مشقت کار کنند. طراحی میز باید کاملا در خدمت آن‌ها و در راستای افزایش بهره‌وری و عملکرد باشد.

کاربرد میز پذیرش در فضاسازی اداری

میز‌های پذیرش انواع مختلفی دارند و بنا به کاربری آن طراحی می‌شوند. برخی از انواع رایج میز پذیرش عبارت است از:

  • میز پذیرش در دفاتر تجاری
  • میز منشی و پذیرش در دفاتر اداری
  • میز پذیرش در مکان‌های خدماتی مانند بیمارستان، هتل، آرایشگاه و بانک‌ها
فضاسازی با میز پذیرش

تفاوت میز منشی با میز پذیرش

در بسیاری از دفاتر کاری، میز منشی و میز پذیرش مشترک است. تنها تفاوت میز منشی و میز پذیرش در تعداد مراجعه‌کنندگان است. میز‌های منشی اغلب با بخش‌های داخلی شرکت در ارتباط است، در صورتی‌ که مراجعین میز پذیرش، عموما مشتریان، ارباب‌رجوع و… هستند.

نکات مهم در انتخاب میز پذیرش در فضاسازی اداری

حال که با اهمیت زیاد و نقش مهم میز پذیرش در محیط‌های شرکتی و اداری آشنا شدید، لازم است نکاتی را نیز در این باره بدانید تا با رعایت آنها، خرید به‌صرفه‌ و بادوامی داشته باشید. در ادامه به توضیح برخی از این نکات می‌پردازیم.

میز پذیرش

انتخاب سایز مناسب

اندازه میز پذیرش همواره باید متناسب با فضای اداری شما طراحی شود. برای فضا‌های کوچک استفاده از یک میز ساده هم کافی است؛ اما برای فضاهای بزرگ، ساخت یک میز پذیرش اختصاصی، کاملا جادار و بزرگ، بسیار جذاب به نظر می‌رسد، و استفاده از آنها بسیار پیشنهاد می‌شود.

انتخاب نوع و سایز مناسب میز پذیرش به تعداد مراجعه‌کنندگان و نوع فعالیتی که باید در آن‌ انجام شود نیز بستگی دارد.

شکل و موقعیت مناسب میز پذیرش در فضاسازی

چیدمان و جاسازی میز پذیرش از اهمیت زیادی برخوردار است و باید در جایی قرار بگیرد که اولین چیزی باشد که نظر مراجعان را به خود جلب می‌کند. شکل میز پذیرش می‌تواند به اشکال دایره‌ای، مستطیل و یا منحنی باشد که کاملا سلیقه‌ای است. پس با توجه به موقعیت قرارگیری آن انتخاب می‌شود. توجه کنید که میز پذیرش بلند باید به‌ راحتی در دید مراجعان قرار بگیرد.

طراحی جذاب و منحصر به‌ فرد میز پذیرش

یک طرح اختصاصی به‌ سادگی می‌تواند نشان‌گر ارزش‌ها و ماهیت کسب‌ و کار شما باشد و حسی متفاوت و حتی خاطره‌انگیز را در ذهن مخاطب ایجاد کند. فرم رایج میز‌های پذیرش اغلب به‌صورت L یا U است که مدل L محبوبیت بیشتری دارد.

استفاده از متریال بادوام

استفاده از متریال مناسب و باکیفیت به همراه طراحی جذاب و منحصر به‌ فرد، فضایی مدرن و کاربردی را در دید مخاطب قرار می‌دهد. همانطور که به صورت ناخودآگاه، بخشی از اعتبار شرکت با متریال و نحوه ی استفاده از میز مدیریتی در فضاسازی سنجیده می شود، باید به این توجه داشت که متریال مرغوب تأثیر زیادی در تعامل مخاطبین در اولین مواجهه با شرکت شما می‌گذارد که این خود، اهمیت بسیار زیادی در رشد و شهرت نام شرکت شما دارد.

اغلب میزهای پذیرش از مواد و متریالی مانند ام دی اف یا چوب و یا فلز، شیشه و ترکیبی از آن ها ساخته می‌شوند که سبک طراحی و ساخت آنها می‌تواند به‌صورت مدرن و یا کلاسیک و رسمی باشد.

میز پذیرش چوبی یکی از انواع میز است که امروزه محبوبیت بسیاری در بین صاحبین کسب و کار پیدا کرده‌است.

ارگونومی میز پذیرش اداری

میز پذیرش علاوه بر زیبایی و کارایی باید مکان مناسب و راحت برای افراد فعال در این بخش باشد. از آنجایی‌ که کارمندان این بخش، معمولا ساعت‌های زیادی مشغول به کار هستند، رعایت اصول ارگونومی در طراحی میز و مبلمان این قسمت بسیار مهم است.

ما به شما استفاده از میز پذیرش بلند (در حد ارتفاع استاندارد) را پیشنهاد می‌کنیم، چون هم در محیط توجه بیشتری را به خود جلب کرده و از لحاظ کاربری نیز مناسب‌تر است.

فراموش نکنید که راحتی و آسایش فرد مشغول به کار در پشت میز پذیرش در اولویت قرار دارد، چراکه این امر در افزایش بهره‌وری و سرعت کاری شرکت تأثیر به‌سزایی دارد. صندلی بخش پذیرش نیز باید بنا به وضعیت میز و نحوه تعامل با مراجعه‌کنندگان انتخاب شود.

قرار داشتن قفسه و کشوهای مناسب و جادار

از آنجایی‌ که میز پذیرش در دید مستقیم افراد قرار دارد، تمیزی و مرتب بودن آن نیز بسیار حائز اهمیت است. به علاوه، داشتن یک طراحی منظم و منسجم برای کشوها، باکس‌ها و قفسه‌ها، باعث آسان‌تر شدن ذخیره و نگهداری پرونده‌ها و اسناد و مدارک، و درنتیجه پرسرعت شدن کار می‌شود.

انواع مختلف استفاده از میز پذیرش در فضاسازی اداری

سبک‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند تمایزدهنده شرکت شما باشد. ما لازم است انتخاب میز پذیرش را کاملا مطابق با سبک دکوراسیون کلی که برای محیط در نظر دارید، انجام دهید.

کلام آخر

شرکت مرانتی با ارائه محصولات با کیفیت عالی در زمینه میز و مبلمان اداری، مانند میز پذیرش در ادارات، میز کنفرانس، میز مدیریت و… بهترین مشاوره و راهنمایی‌ها را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.