نکاتی که باید هنگام انتخاب مبلمان اداری به آنها توجه کنید!

از آنجایی که امروزه افراد ساعات زیادی از روز خود را در محیط‌های کاری خود می‌گذارنند، می‌توان محل کار را خانه دوم آنها تلقی کرد؛ بنابراین یکی از نکاتی که در طراحی محیط‌ های اداری باید مورد توجه زیادی قرار بگیرد، انتخاب مبلمان اداری مناسب است.
اگر می‌خواهید انتخاب میز و مبلمان اداری خود را با سلیقه و دقت بالا انجام دهید، این مطلب از وبلاگ سایت مرانتی را تا انتها دنبال کنید.

میز گروهی در دکوراسیون اداری

نحوه انتخاب میز و مبلمان اداری

به طور کلی انتخاب مبلمان اداری بر حسب کاربردی که دارند به دو صورت راحتی و رسمی انجام می‌شود.

برای مثال در اتاق کنفرانس یک اداره معمولا از مبلمان کاملا رسمی و در سالن‌های انتظار و یا اتاق کارمندان از مبلمان راحتی استفاده می‌شود که آنها نیز برحسب بودجه‌ی اداره در انواع مختلف چرم و پارچه با پایه های فلزی یا چوبی در دسترس قرار می‌گیرند.

مبلمان یا میز جلساتی که برای قسمتی از اداره در نظر گرفته می‌شود یا به صورت ست و یا به صورت نیم‌ست است.
اگر یک مبل دو نفره و دو عدد مبل یک نفره طراحی شده باشد، به آن نیم ست می‌گویند و معمولا برای یک اداره با فضای کوچک قرار داده می‌شود. مبلمان نیم ست با قرار گرفتن عسلی در کنار آنها کارایی بیشتری به خود می‌گیرند. 

در مقابل یک عدد مبل سه نفره و یک مبل دو نفره به همراه دو مبل تک نفره را ست کامل می‌گویند که برای تکمیل کردن یک قسمت از اداره بزرگتر می‌تواند کفایت کند.
اگر یک اداره مراجعه کننده زیادی داشته باشد و همچنین فضای لازم را نیز دارا باشد، لازم می‌شود که از چند ست و نیم‌ست و انواع میز و صندلی نیز در کنار هم استفاده شود.

چند معیار انتخاب مبلمان اداری مناسب

انتخاب مبلمان اداری

مبلمان اداری شامل چند بخش اصلی از جمله انواع میز اداری، صندلی اداری و انواع پارتیشن‌های اداری می‌باشد.

به گفته طراحان داخلی باید دکوراسیون‌ و انتخاب مبلمان اداری به گونه‌ای طراحی شود که فرد در آن محیط احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشد. معیارهای مهمی که باید در انتخاب این دست مبلمان به آنها توجه شود، عبارتند از:

  • دو سبک اصلی مبلمان اداری: مدرن و کلاسیک

اول از هر چیز باید سبک طراحی غالب در محیط اداری را تشخیص دهیم و با توجه به آن انتخاب میز و مبلمان اداری را انجام دهیم.

همانطور که گفتیم، به طور کلی مبلمان ادرای به دو سبک اصلی کلاسیک و مدرن طراحی می‌شوند. در هنگام چیدمان دکوراسیون شرکت، طراح شما امکان دارد از هر دو سبک به طور ترکیبی استفاده نماید. اما بهتر است که با در نظر گرفتن نیازها و شرایط خاص خود از بین این دو سبک یکی را برای تجهیز مبلمان دفتر کار خود انتخاب نمایید.

علاوه بر این، توجه به تغییر فعالیت کارکنان نیز حائز اهمیت است؛ مثلا در گذشته کارمندان بیشتر با کاغذ و پرونده‌ها سرو کار داشته‌اند ولی امروزه کارها بیشتر از طریق نرم افزار، کامپیوتر، لپ تاپ و تکنولوژی انجام می‌گیرند.

به اضافه مواردی که گفته شد توجه به حوزه کار در انتخاب بین این دو سبک نیز موثر خواهد بود. برای مثال شرکت‌هایی که فعال در حوزه تکنولوژی و استارت‌آپ‌های نو ظهور هستند، بیشتر از سایر مشاغل تمایل دارند که از مبلمان مدرن استفاده نمایند.

مبلمان اداری مدرن از جهت کارایی، ساختار، امکانات، دوام، تناسب با بدن انسان و ویژگی‌های ارگونومیک به نسبت مبلمان کلاسیک شرایط بهتری دارند.

  • جنس و رنگ پارچه به کار رفته در مبلمان اداری

معیار مهم بعدی در انتخاب میز و مبلمان اداری رنگ و جنس آنهاست، که همانند مبلمان منزل، قابلیت سفارش در رنگ‌ها و جنس‌های دلخواه را دارند.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود، این است که باید طرح مبل سفارش داده شده برای مکان مورد نظر مناسب باشد.
برای مثال هیچ گاه مبلمان رسمی که در اتاق رئیس یا اتاق کنفرانس استفاده می‌شود، نباید دارای طرح و یا رنگ غیر متعارفی باشد، بلکه معمولا برای این مکان ها از رنگ قهوه‌ای، مشکی و از این دست رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود.
همچنین جنس مبلمان می‌تواند از چرم و یا یک نوع پارچه باشد که این موضوع نیز بر حسب هزینه‌ی کنار گذاشته و همچنین کاربرد مد نظر آن، قابل تشخیص است.

  • جایگاه مبلمان اداری در فضای کاری

یک معیار انتخاب مبلمان اداری که شاید بعضی‌ها کمتر به آن توجه کنند، جایگاه قرارگیری و تاثیر آن در محیط است.

بهتر است بدانیم که از مبلمان و نیم‌ست‌های اداری بیشتر در قسمت پذیرایی از میهمانان و مشتری‌ها استفاده می‌شود. پس یکی از مواردی که در ساخت و طراحی این مبلمان اداری باید مورد توجه قرار بگیرد، تاثیرگذاری آنها بر فضا و افراد حاضر در آن است.

مبلمان اداری علاوه براینکه در جذب مشتری و رفاه حال ارباب رجوع موثر می‌باشند، تاثیر به‌سزایی نیز بر راندمان کاری کارمندان دارند.

اگر کارمندی بر صندلی نادرست و غیر استاندارد فعالیت روزانه خود را انجام دهد قطعاً دچار خستگی و آسیب جسمی می‌شود، که این مسئله می‌تواند در دراز مدت مشکلات بسیاری برای افراد به وجود آورد .
به همین خاطر استفاده از صندلی‌های ارگونومیک و استاندارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • قیمت مناسب در انتخاب میز و مبلمان اداری

طبیعی است که برای انتخاب مبلمان اداری بیشتر از هر مسئله‌ای، قیمت کالا در نظر گرفته می‌شود؛ اما مسئله‌ی مهم‌تر، کیفیت اجناس خریداری شده است.
خرید شما نباید به صورتی باشد که تنها قصد داشته باشید چند عدد میز و صندلی را برای اداره‌ی خود تهیه کنید، بلکه باید در ابتدا بودجه ی لازم را تعیین کرده و سپس تا حد امکان سعی کنید بر اساس بودجه‌ی خود، بهترین مبل را از نظر کیفیت و کارایی خریداری کنید.

پیشنهاد می‌شود به جای خرید تعداد زیادی میز و صندلی با کیفیت کم و طول عمر پایین، تعداد کمتری را با کارایی بهتر خریداری کنید که قادر باشید در دفعات بعدی، بودجه‌ی بیشتری را اختصاص داده و تعداد آنها را به اندازه مناسب برسانید.

دکوراسیون داخلی اداری

در آخر توجه داشته باشید که برای انتخاب مبلمان اداری خود با افراد حرفه‌ای و با تجربه مشورت کنید و همواره کیفیت و کارایی بالای مبلمان را در اولویت قرار دهید، و نه قیمت!
به طور کلی می‌توان گفت خرید مبلمان اداری مناسب می‌تواند بازدهی محیط کاری را تا مقدار زیادی بالا ببرد. پس حتما به همه نکات گفته شده در این مقاله مرانتی توجه کنید.